top of page

דמי כיס לילדים


ביום רביעי יצרו איתי קשר מתוכנית הבוקר של פאולה וליאון לשאול אם אני רוצה להשתתף בפאנל בנושא דמי כיס לילדים 🤔

כמובן שמיד הסכמתי, משתי סיבות עיקריות:

1️⃣️ הדעות שלי מאוד מוצקות בנוגע למתן דמי כיס לילדים (ותיכף גם אספר לכם גם למה).

2️⃣️ יצא לי לאחרונה להשתתף במספר תוכניות טלביזיה ואני מודה שהתמכרתי לבמה הזאת בכל מה שנוגע לשיחות על הנושאים האלה שכל כך בוערים בי והם כלכלת המשפחה ומשכנתאות.

רוצים לשמוע מה דעתי בעניין מתן דמי כיס לילדים. כמה, מתי ולמה?

אתחיל מהתחלה.

כמו שרובכם כבר יודעים יש לי שני ילדים בת ובן עם הפרש של שנתיים וחצי ביניהם 👩‍❤️‍👨

את דמי הכיס התחלתי כשהגדולה היתה בת שבע וחצי והקטן היה בן חמש.

שבע נשמע גיל הגיוני למתן דמי כיס, נכון?

העניין הוא שהצורך בדמי כיס הגיע אצלנו דווקא מהכיוון של הקטן (אז בן 5).

לבן הקטן והמתוק שלי ולי היתה אז שגרת אחה"צ קבועה. אחרי הגן היינו הולכים ברגל לגינה או לחוג בשכונה ובדרך, בין אם רצינו או לא, עברנו ליד קיוסק בו מכרו אז קלפי סופרגול ועוד כל מיני צעצועים סינים מפתים...

אז לשגרת אחה"צ היומית שלנו גם נוספה בקשה יומית של "אמא תקני לי", השתטחות ובכי (שלו) וכעס (שלי) ותמיד השגרה הזאת היתה מלווה בילד מאושר ואמא מותשת שמרגישה שהיא לא אסרטיבית מספיק או בילד כועס ואמא מותשת שמרגישה גם קצת יסורי מצפון...

יצא שהטיולון הזה בשכונה ממש הפך לחרדה היומית שלי.

אז לפעמים הייתי נשברת וקונה, כי הוא בכל זאת ילד וכן רציתי לפעמים לפנק אותו בקלפים או בצעצוע אחר שממש רצה, אבל למחרת זה לא היה משנה כלום והסצנה היתה מתחילה מההתחלה.

אז החלטתי שאנחנו מתחילים עם דמי כיס שבועיים, לו ולאחותו, בסך 5 ש"ח לשבוע (מחיר חבילת קלפים דאז) ובכסף הזה הוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה (וגם היא כמובן). הסברתי להם שהכסף יכול לשמש אותם לכל דבר שירצו וגם הסברתי להם שאפשר לחסוך את הסכום השבועי ואחרי שבועיים או כל זמן אחר לקנות משהו שווה יותר (תרתי משמע).

זה מדהים איזה תהליך עברנו איתו מאז.

בהתחלה הכסף היה מתבזבז תוך דקה מהרגע שהוא ניתן ואז במשך ששת הימים האחרים היו תחנונים לתוספות, הלוואות ומה לא. אבל בגלל שהיינו החלטיים, בעלי ואני, האוצר הבין שלא יעזור לו ואז התחלנו לראות שלפעמים הוא מוותר על הקלפים וקונה משהו אחר ולפעמים הוא קונה ואחר כך מתחרט על כך כי נגמר לו התקציב השבועי (קצת כמונו המבוגרים לא?) בקיצור, לומד להתנהל עם תקציב (וגם לומד חשבון על הדרך כי הוא למד מיד לחשב כמה עודף מגיע לו, וכמה צריך לתת לו השבוע אם שכחנו חלילה בשבוע שעבר...😍 ) ואנחנו נרגענו, פתאום המעבר ליד הקיוסק היה עובר חלק, נשאר מדמי הכיס קונים, לא נשאר לא קונים. הקלה גדולה! ❤️

והנסיכה? כמו שכשהיא היתה קטנה לא הורגש הצורך במתן דמי כיס כי מלכתחילה לא היו לה דרישות גדולות, כך גם כשהיו לה דמי כיס היא ידעה לנתב את רוב הכסף לחסכון לדברים שחשובים לה באמת. מה אני אגיד לכם, גנים מולדים של יועצת לכלכלת המשפחה כבר יש לה 😀 גאווה ❤️

אני זוכרת את התקופה שבה ההורים של החברים של האוצר, שהיו בגילו, היו קצת בהלם כשנודע להם שהוא מקבל דמי כיס בגיל כזה צעיר. חלקם ממש לא הבינו למה צריך את זה, למה זה טוב וכל ההתעסקות הזאת עם כסף בגיל כל כך צעיר נראתה תמוהה בעיניהם (ואולי אף לא נכונה). אז אני יכולה להבין את הגישה הזאת אבל אני אסביר לכם למה אני דווקא בעד דמי כיס.

להלן ארבע הסיבות העיקיריות לכך שאני ממש בעד מתן דמי כיס לילדים (ואני מודיעה מראש שהרביעית היא הכי חשובה בעיני):

1️⃣️ כשאנחנו נותנים לילד דמי כיס בגיל צעיר אנחנו נותנים לו תחושה של עצמאות, הוא יכול לבחור לגבי הדברים שהוא רוצה לקנות/ להשיג וכך אנחנו בעצם מעצימים אותו.

2️⃣️ כשאנחנו נותנים לילד דמי כיס ומגדירים מתי מקבלים וכמה, הרבה עימותים בעקבות 'אמא תקני לי' נמנעים מראש.

3️⃣️ ע"י מתן סכום קבוע וידוע מראש לילדים, אנחנו המבוגרים יכולים לשלוט בתקציב שלנו יותר טוב ולדעת מראש כמה אנחנו מקצים להוצאות על דברים לילדים שיכולים להחשב בעינינו כ'מותרות'.

4️⃣️ כשאנחנו נותנים לילד דמי כיס הוא לומד להתנהל עם תקציב, לדחות סיפוקים, לצרוך בהתאם למה שיש לו, לחסוך ולהוציא את הכסף בהתאם לסדרי העדיפויות שלו.

בעצם כשהילד מקבל דמי כיס והוא צריך להסתדר איתם הוא לומד התנהלות כלכלית נכונה מהי על בשרו, כשהטעויות שהוא יעשה בדרך מקסימום יעלו לו בקורקינט או בלגו יקר שלא הצליח לרכוש ולא בהלוואות או התחייבויות גדולות אליהן יכול היה להקלע אם היה עובר את ההתנסות הראשונה שלו כשהוא כבר מבוגר.

הרבה מאוד מהמבוגרים איתם אני נפגשת ביומיום מצרים על כך שמעולם לא לימדו אותם התנהלות כלכלית נכונה מהי בשום מסגרת וגם לא בבית. אז הנה יש לנו הזדמנות ללמד את דור ההמשך שלנו את מה שלא לימדו אותנו, לא נעשה את זה?

מאיזה גיל רצוי לתת דמי כיס?

אני ממליצה להתחיל בגיל שבע כשהילדים כבר גדולים יחסית ויודעים לחשב עודף ובכלל להתעסק עם כסף. אלא אם מרגישים צורך במתן דמי כיס בגיל מוקדם יותר (כמו שהיה אצלי) וזאת על מנת למנוע עימותים בנושא רצון לקניות אימפולסיביות.

כמה דמי כיס נהוג לתת?

אני מודה שמאוד קשה לנקוב בסכום כי זה תלוי במשפחה, ביכולות הכלכליות שלה ובחינוך שהיא רוצה לילדים. כמו כן, זה מאוד תלוי בגיל. הקפיצה הגדולה בסכום חלה כשהילד גדל ומתחיל לצאת לבד עם חברים וצריך גם כסף לבילויים וארוחות בחוץ (אני חווה את זה עם הנסיכה שלי בימים אלה, היא בת 10).

כשנותנים דמי כיס חשוב (מאוד!!) להגדיר את הכללים.

✅ כמה נותנים ✅ כל כמה זמן ✅ מה מותר לקנות בדמי הכיס (לדעתי מה שהם רוצים למעט דברים שהם לא חינוכיים בעינינו) ✅ האם זה מותנה במשהו (עדיף שלא) ✅ מה ההורים מספקים מחוץ לדמי הכיס

אז מה דעתכם, השתכנעתם? אשמח לשמוע...

שיתחיל שבוע נפלא עם כמה שפחות עימותים עם הילדים ובכלל...🙏

איתכם ובשבילכם סמדר 💚

Smadar Givaty


פוסטים אחרונים
פוסטים קודמים
חיפוש לפי תגיות
עקבו אחריי בפייסבוק
  • Facebook - Black Circle
bottom of page